tisdag, juli 21, 2009

Fel att porta studenter från diktaturer

P3 nyheter rapporterar nu att flera Svenska universitet blockerar studenter från Nordkorea eller Iran från att läsa kurser där kunskaperna skulle kunna användas för att framställa kärnvapen.

För min del måste jag säga att detta kan vara något av det tramsigaste som jag hört. För det första kan den kunskap som i så fall skulle förvärvas i Sverige lätt kunna förvärvas i andra länder, ex Ryssland eller Kina. Sverige är heller inte något land där vi besitter spetskompetens varken på att tillverka kärnkraftverk eller kärnvapen. Kvar blir därmed endast ett förbud mot studenterna att studera. Jag är helt övertygad om att personer från Iran och Nordkorea kommer att vara betydligt mer ifrågasättande om sin egen regim efter att ha vistats utomlands den de var innan. Jag tror att internationellt utbyte är en förutsättning för att hålla igång en fungerande opposition.

Vi är säkert bra på att lära ut atomklyvning men troligen ännu bättre på att lära ut fungerande demokrati.

, ,

Inga kommentarer: