onsdag, juli 22, 2009

Vi betalar inte, vi betalar inte!

Ledsen Dario Fo för att jag lånar titeln på din mest kända pjäs. Dessutom är det inte helt sant, det finns saker jag betalar för. Jag betalar för min Spotify. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala för en liknande tjänst rörande film. Men jag kommer aldrig att betala för DN.se eller någon annat mainstrem nyhetsmedia på nätet, däremot betalar jag ju för att få pappersvarianten i brevlådan.

Vad är då den röda tråden mellan dessa olika beslut?

Jo att det inte är själva innehållet som jag och troligen även flera andra konsumenter är beredda att betala för, utan för hur själva tjänsten levereras.

Jag betalar inte för min Spotify för att jag måste, utan för att jag vill slippa reklamen och för att slippa ladda ner massa torrents till min dator som jag aldrig kan vara helt säker på att de inte innehåller virus. När det gäller film kan jag i vissa fall betala 90 – 100 kr för att gå på bio, men det jag betalar för är ju inte själva filmen utan för inramningen och att det är en happening att gå på bio.

Jag kan mycket väl slå upp DN.se med datorn i högsta hugg till frukost och börja scanna nyheter eller bara lyssna på radion. Men av någon anledning trivs jag med att bläddra bland sidorna och prata med J om de olika nyheterna. Att betala för DN.se skulle vara helt bissart. En majoritet av nyheterna där är ändå bara TT telegram som har en extremlåg per enhet kostnad för tidningen att producera, det samma gäller aftonbladet eller expressen. Jag betalar för Fokus för att den i alla fall har ambitionen av att vara fördjupande. Ska jag betala för nyheter på nätet måste de producera något som jag inte kan få på nått annat ställe. Men istället för att satsa på ökad kvalité kräver nu DN att informationsflödet ska begränsas för att öka betalningsviljan. Kanske vore det bra om det blev så eftersom det antagligen skulle vara spiken i kistan för de gamla mediedrakarna.

Men bättre vore om de stora medieproducenterna vaknade upp och insåg att det numera är köparnas marknad, och vi betalar i väldigt låg utsträckning för skit!

, ,

Inga kommentarer: