lördag, maj 23, 2009

Reflektioner från en vecka i Stockholm

Kampanjens första vecka har är på väg till sin enda. Och det är dags att göra några reflektioner över hur jag upplever att landet ligger så här från fältet.

1. För det första är min upplevelse att opinionssiffrorna inte ljuger. Materialet går bättre än vad jag hade räknat med och hittintills har jag bara hör EN kommentar av typ "ni miljöpartister är dumma i huvudet" vilket man faktiskt är ganska van vid.

2. Att vår aktiviteter i form av valstugor och goodieutdelning står sig ganska bra kontra övriga partier. Rörande valstugor i Stockholm så är det framför allt S, V och FP som har fler permanenta stugor än vid. Å andra sidan upplever jag vår mobila som mer gästvänlig än de övriga, och dessutom är vi själva ute på Frescati vilket jag tror är ruskigt viktigt.

3. S har problem, när socialdemokraterna måste anställa en person för att bemanna valstugan vid Åhlens då har det gått långt.

4. C kampanjar inte alls knappt utom en massa affischer som nu samtliga snart har rivits ner.

5. Moderaterna är spännande. För de kampanjar även de väldigt lite i Stockholm samma sak med KD undrar om de kör allt sitt krut på TV reklamen, det är ju inte alls omöjligt faktiskt. Ur ett rent objektivt perspektiv är jag väldigt nyfiken på hu det kommer att gå med just TV reklamen. Ska bli spännande att se effekterna.

6. Tomas har en ledig dag men är väldigt trött. Nu gäller det att växla upp!

söndag, maj 03, 2009

Kampanjpartiet de Gröna

Så var det i princip färdigt. Mitt schema för 2009 års valkampanj är färdigt, jag har sträckt medlemmarnas engagemang och kryddat med några arvodera kampanjarbetare som inte heller de kan jobba mycket mer än vad de nu är schemalagda. Jag själv kommer även att få en väldigt intensiva tre sista veckor mellan den 18 maj fram till valdagen. Min vision är att vi inleder starkt med att plocka några extra mandat i kårvalet på SUS. Ett litet val men en viktig indikator på hur vinden blåser. Veckan avslutas sedan med en valkick off utan dess like på Allhuset. En vecka senare är det dags för kongress som kommer att ge välbehövlig draghjälp i kampanjen. Här hoppas vi även att det kommer lite sjysta opinionsundersökningar. Från 18 maj och fram till 7 juni kör vi sedan hårt kampanjarbete genom goodiebagsutdelning. Dessutom kryddas detta med affischering och sadelskyddskampanj.

Sista veckan kommer även vår öppna kampanj lanseras. Konceptet för den öppna kampanjen är inte helt sluttänkt men i korthet är tanken är helt enkelt att vem som helst ska kunna hjälpa till i kampanjen och dessutom få en belöning för det. Alla personer som kommer till någon av våra valstugor och delar ut 100 foldrar eller i en timme får en biljett och får komma till kansliet och äta pizza eller dylikt efter klockan 6.

Sista veckan är även centralen veckan. Detta är riksorganisationens chans att bevisa att deras kampanjorganisation utvecklats sedan förra valet. Positiva steg framåt är i alla fall både tänket kring centralen ytan samt att även den riksanställda personalen inklusive personalledning ska vara med och kampanja. Dessutom har vi GU och GS Stockholm som kommer ge kampanjen välbehövlig hjälp med skolpressar och campusbesök.

Låter detta för bra för att vara sant. Nä så illa är det inte. Men även om den kampanjplanering jag nu lagt är tänkt att vara ett självspelande piano så vet vi alla att så kommer det inte att bli. Miljoner praktiska problem kommer att uppstå. Det gäller bara att kunna förutse dem, ha beredskap för att de ska kunna uppstå och hitta kreativa lösningar.

Men nu börjar det i alla fall. 35 dagar kvar!