lördag, juni 27, 2009

Självrannsakan?

Det är inte utan att tanken slagit mig, varför håller vi på överhuvudtaget. PP hade i valet till EU-parlamentet vad jag vet inte en enda valstuga (inte i stockholm i alla fall), de delade ut flyers på en del ställen och visst var man fantastiskt duktiga på att få ut valsedlar men kunde på intet sätt matcha ens junilistan på något av de områden som har varit klassiska kampanjaktiviteter. Själv tillhör jag dem som anser att politik kommer först i en kampanj, och den detaljen hade PP gott om och vi med för den delen. Att träffa rätt med ett politiskt budskap är den enskilt viktigaste detaljen i vilken politiskkampanj som helst.

Jag skulle tro att Mp i Stockholm inräknat centralen delade ut max 30 000 foldrar, en artikel i DN eller Metro läses antagligen av över en miljon. Så frågan bli varför valstugor, varför flygbladsutdelning? Gör vi det bara för att vi alltid har gjort det?

Hur skapar vi en kampanj som kan nå 300 000 stockholmare per aktivitet? Hur gör vi en kampanj där varje enskild aktivitet har möjlighet att vända en opinion? Svara på den frågan den som kan?

1 kommentar:

Johan Hellström sa...

PP har nätet, där har de sina medlemmar och sina väljare. Lätt att nå såväl medlemmar som väljare.

PP hade nyhetens behag. Det hade mp 88, NyD 91, mp 95, jl 04 etc... Har man nyhetens behag så fixar det mesta sej, åtminstone tillräckligt mycket för att komma in.