onsdag, februari 15, 2006

Lägg ner Borås djurpark

Det är dags nu, vi har kommit till slutet. Precis som alla bra band borde ha vett att veta när det är dags att lägga av (exempel på band som inte vetat detta Rollings Stones, David Bowie och The Cure) borde Boråsstad ta sitt förnuft tillfånga och inte driva en meningslös och förlusttyngd verksamhet vidare.

Borås djurpark har under en lång tid dragits med ekonomiska problem och jag måste erkänna att jag tycker att det är högst tveksamt om kommunen verkligen ska ta pengar som kunde läggas på bättre behövande ändamål (inte Pinocchiostatyer) på att driva en företag vars idé är att stänga in djur för allmän beskådan.

Om man nu ska vara ärlig och erkänna att jag är överens med en moderat så kan jag säga att jag och Maj Steen är helt eniga om att det här med kommunalabolag är en tveksam företeelse. Framför allt när de går minus och kommunen får betala.

Sedan tycker jag det här med djurparken kan ifrågasättas ur ett etiskt perspektiv. Jag är väl inte direkt någon djurrättsaktivist men om jag varit apa eller liknande hade jag nog hellre hängt med Tarzan i någon lian än suttit i en bur och tittat ut.

Mina kära partikamrater brukar dock framhålla djurparkens betydelse som turistmål. Ledsen att säga det men anledningarna till att turista i Borås är inte så väldigt många och jag har aldrig hört om någon som sagt att man ska kuska land och rike runt för att titta på tigrar i Borås djurpark.

Lite OS tankar:

1. OS har börjat fantastiskt bra - Norge har bara en guld medalj. För att citera den lokala storheten från mina hemtrakter Peter Jhide:

”Det är alltid kul när Norge får duktigt med pisk”

2. Dagens Wickegård:

”Sundin tar ner en svår puck på skriskon, drar åt höger, gör en varmkorv och skjuter snyckt i mål”

Man kan fundera hur han kommunicerar med sin fru egentligen?

Inga kommentarer: