tisdag, februari 21, 2006

Är en missad anslutning också en anslutning?

Jag har aldrig direkt roats av att missa bussar. När jag var liten och bodde i Rottne var det extra viktigt att man inte missade bussen, eftersom en missad buss betydde kanske två timmars väntan. I växjö var det inte riktigt samma problem, där gick det ju ganska lugnt att gå till de flesta grejer, i alla fall inne i staden. I Malmö, Göteborg och framför allt i Stockholm slutade jag överhuvudtaget att kolla på tidtabeller, men sjuminuters trafik finns det liksom inte samma behov. Men som regional valsamordnare i Borås gäller det att ha benkoll på tidtabellerna, eftersom annars kan en av följande mardrömsscenarier lätt inträffa (samtliga har även hänt undertecknad).

1. Två timmars väntan på Skövde station.
2. Två timmars väntan på Öxnered station.
3. Att tre timmar av ens liv på en lördag mellan kl 05 och 08 på morgonen går åt att åka fram och tillbaka till Landvetter från Göteborg (bytet på landvetter missades pga sovande i soffa).

Dock var samtliga av de ovanstående fallen självförvållade. Men mest förbannad blir man när man tvingas stå i någon ärkehåla (typ Hjo) och vänta pga någon busschaufför inte kan passa tiden. Eller när man får sitta i en kallbuss i en timme mellan Alingsås och Borås för att bussen har fått soppatorsk. Som en av passagerarna så fint uttryckte det i bästa sällskapsresan manér:

”Hur fan kan man glömma att tanka en buss”

Grejen är inte det att jag tycker att jag är så viktigt att jag inte kan avvara två timmar av mitt liv för det kan jag göra. Men i så fall vill jag hemska gärna undvika att ge dem till västtrafik.

Helt seriöst är det faktiskt så att varje gång som någon missar en buss pga av västtrafik så riskerar man en resenär. Jag kan inte stämma lokaltrafiken i Borås för att man på sträckan södra torget resecentrum lyckas bli mer än 11 minuter sen och för att jag därför missade tåget mot Vänersborg. För er som bor i Borås vet att det går att gå fortare än så. Det enda jag kan göra är att bli förbannad och ta nästa förbindelse.

På tal om Hjo föresten, vet ni var deras stadsslogan är?

”I love Hjo”

1 kommentar:

helgonblomma sa...

hmmmmpf ... Hjo är INGEN ärkehåla!
Hjo är vackert!

kom hit själv & övertyga dej :) :P