torsdag, oktober 04, 2007

Att sätta igång drevet

I måndags tog jag mig friheten att leta upp alla tillgängliga handlingar kring ett ärende i kommunens diarium. Anledningen vara att jag ville göra en saklig granskning av ett projekt för vilket det finns en relativ stabil majoritet i KF i Uppsala. Alla partier utom Mp och V är för.

Dock ledde spåren mig åt ett annat håll. Efter att ha gått igenom bolagets protokoll från förra årsstämman ansåg jag mig ha tillräckligt med material för att ställa samman en ganska kompromenterande sammanställning, som antligen kommer att landa i olika media under den närmaste dagarna eller veckan samt hos kommunensrevision och berörd myndighet.

Dock måste jag säga att jag på ett personligt plan är kluven. För visst är jag emot detta projektet och tycket det rent sak politiskt är en katastrof men det jag nu har gjort är att ge mig efter en av huvudaktörerna som person och hans bolag som företag.

Jag har aldrig träffat denna människa, utifrån det material jag hittat finns det två möjligheter som jag ser det. Antingen är han obota trög och fattar inte vilka personer han har givit sig i lag med, eller så griper han efter alla halmstårn som han kan. I vilket fall som helst kan det ju ifrågasättas vilken rätt jag har att ge mig efter honom personligen. Jag skulle bli mycket upprörd om någon gjorde det med mig.

Men jag vet inte. När david skulle spöa goliat var det knappast så att david funderade över om det verkligen var jyste att använda slunga som vapen för att fälla en person med stors svärd och sköldar. Och i vilket fall är det som gjort gjort och kanske har jag på detta sätt räddat kommunen från att göra en riktigt dålig affär.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ändamålet helgar medlen. I bland är det ju bra att någon larmar, innan det når till pinigheter, som i exemplet Melleruds kommun och Sjöbodarna i Sunnanå...

läs mer på http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=928697&lid=puff_928697&lpos=rubrik