Mycket kan man säga om SL (stockholmslänstrafik) men de saknar i alla fall inte visioner. För några dagar sedan publicerades deras planer på att binda ihop Stockholms olika tunnelbanelinjer med olika typer av spårvägar. Behovet av tvärbanor är idag skriande stort i Stockholm, det skulle exempelvis ta mig ca 15 min att gå mellan Hjulsta och Husby men ca 45 min att åka tunnelbana. Ett av de förslag som SL presenterade var att dra in Djurgårdslinjen från Norrmalmstorg till centralen. Men detta förslaget var bara en del av en större helhet.
Men det gillar inte Stockholms handelskammare.
Varför?
Jo en spårvagnslinje på hamngatan skulle skapa kaos för biltrafiken! Istället vill man satsa på att bygga ut tunnelbanan till Nacka.
Det senare vill visserligen jag med. Men jag blir så JÄVLA tröt på dessa handelskammare för oberoende på var de befinner sig i landet så förmår de aldrig att lyfta blicken från biltrafiken. Staden ska planeras utifrån bilar och bilisters behov.
I Mp och min värld behöver vi inte välja. Bygg ut Djurgårdslinjen, förläng tunnelbanan, bind ihop tunnelbanenätet och ta ansvar för klimatförändringen.
söndag, oktober 07, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Men glöm inte lägga lite pengar i västsverige också. Den borgerliga regeringens politik har inneburit att alla satsningar på spårburen trafik i Västra Götaland skjutits på framtiden (d v s efter 2018), vilket gör att ett nytt spår mellan Borås och Göteborg ligger i röret att bli färdigt omkring år 2030. Även västsverige är i desperat behov av satsningar...
SL står för Storstockholms Lokaltrafik, inget annat.
I övrigt är också jag förvånad över handelskammaren, men inte minst över med vilken enkelhet de kommer in i media med sina kollektivtrafikfientliga åsikter. De fungerar lite som medias personliga remissinstans. DN hade rubriken "handelskammaren nobbar spårväg" eller nåt sånt, som om handelskammaren hade vetorätt... Jätteskumt.
Handelskammaren blir de första mot väggen när revolutionen kommer..
Angående Tonys kommentar så kan man konstatera att man har alltför centraliserade finanser när regioner måste tigga pengar för att genomföra nödvändiga investeringar, decentralisera nu!
Skicka en kommentar