lördag, september 20, 2008

Sport för spelets skull?

Någon som varit inne på svenska spels hemsida på senaste? Kanske är det bara jag som är det eftersom spel råkar vara min största (och tyvärr kanske enda) hobby. Den har i alla fall blivit riktigt snygg, vilket jag måste komma ihåg att säga till Margareta nästa gång jag träffar henne. Jag är dock inte säker på att hon kommer att bli odelat positiv. Det var hon i alla fall inte när jag visade hur lätt och smidigt man numera kan spela via sin mobiltelefon.

Men det var in min relation med Margareta som jag skulle fokusera på i det här inlägget utan elitserien i hockey och trav. Jag är i alla fall så gammal att jag kan komma ihåg när oddset introducerades i Sverige. Tidigare fanns det bara stryktips, lotto, måltips och joker samt v 65 (det hette så då). Efter oddset introducerande var det som att någon öppnat en kran och ut kommer en störtflod. Då fanns spelen för att ge extra krydda till sporten. Man satte en hundring och vann man så bjöd man sin fru eller polare på mat eller liknande. Var man bara intresserad av att vinna pengar var lotto eller joker det man fokuserade på.

Men idag börjar man fundera. Elitserien spelas i 55 omgångar innan slutspelet börjar, Nhl i 80 även allsvenska i hockey spelas i ca 50 matcher. Till detta tillkommer att utländska fotbollsligor. Men framför allt är det de olika spelformerna som verkligen exploderat. I dag kan jag utan problem spela upp hela min förmögenhet på att Ola Toivunen gör mål för Malmö FF eller inte. På nått sätt är det som att spelen har hamnat främst och sporten finns där för att det ska finnas nått att spela på. För vem kan vara intresserad av att veta om lag X slog lag Y när det återstår 49 matcher till för de båda lagen att spela innan det börjar närma sig avgörande. Så om det inte vore för spelet hade ni kunnat väcka mig efter jul.

Inga kommentarer: