söndag, december 04, 2005

Å vad härligt det är med möten

Vilken fantastiskt vecka!

Det började med att Åke Green blev friad i HD. Dessutom med motiveringen att han egentligen skulle ha blivit fälld enligt svensk lag men att han skulle ha blivit friad i Europadomstolen, Sveriges högsta domstol känns snart lika konservativ som sin amerikanska motsvarighet. Först låter man ett lagråd dömd för sexköp arbeta kvar, sedan anser man inte att det är speciellt allvarligt när en man slår sin fru framför deras gemensamma barn och tillsist den här fiaskot med Åke Green.

Bakom detta står naturligtvis det faktum att det finns alvarliga brister i Sveriges lagstiftning och aldrig har väl behovet av översyn över stora delar av den nu gällande lagstiftningen känns så aktuell.

I tisdags var det dessutom dags för att traska iväg till utbildningsnämnden i Borås stad. Alltid lika fantastiska tillställningar. Men en framgång lyckades vi med i alla fall, jag fick ett ärende inlämnat från ungdomsfullmäktige utdraget från dagordningen där nämnden tänkte yrka avslag. Frågan gällde om elev skulle få möjlighet att koppla upp egna datorer på skolornas nätverk. Som vanligt måste man i denna typ av frågor slås mot de äldre ledamöternas stock konservatism när de ställer sig helt främmande för behovet av aktivt informationsutbyte i undervisningen.

Nu till veckans höjdpunkt! Jag hade fått äran att vara sekreterare för Miljöpartiet i Västra Götalands extra årsmöte. Fantastiskt roligt tänkte jag. Ulf Holm (Miljöpartistiskt riksdagsledamot) var ordförande vilket även fick mig att känna mig lite viktigt. Men redan tidigt började jag förstå varåt det lutade, Mp Göteborg kom in med säkert hundra olika yrkanden om ändringar i det regionala valprogrammet. Så nu ser jag fram emot att försöka färdigställa ett mycket trevligt protokoll. Det lär bli klart typ 2008.

Som om man inte hade att göra innan.

Inga kommentarer: