fredag, januari 06, 2006

Allting går att sälja med mördande reklam…

Fortsättningen på denna gamla refräng är "kom och köp konserverad gröt". Om man jämför med några av de produkter som marknadsförts den senaste tiden verkar konserverad gröt ganska vettigt. För jag skulle gärna vilja träffa den människa som kan förklara det reella värdet av att köpa "namngivandet" av en stjärna.

Låt mig förklara:

För det första, NASA eller någon annan internationell organisation ändrar inte namnen på stjärnorna i sina register, alltså du namnger inte någon stjärna och därför finns det heller inget hinder för företaget att sälja stjärnan en gång till.

För det andra du köper inte direkt själva stjärnan och även om du gjorde det kommer du aldrig att kunna åka dit, och även om du kunde fysiskt ta dig dit så skulle du dö innan du hunnit fram. Förklara därför gärna vad själva nyttan med att äga en stjärna är.

För det tredje, med det tidigare sagda taget i beaktande, är det då romantiskt om man får en stjärna namngiven till sig i present eller betyder det egentligen att antingen den som köpt stjärnan åt dig är en idiot eller att den som köpt den åt dig tror att du är en idiot.

Nästa spännande produkt:

Icke kolsyrat vatten på flaska, d.v.s. kranvatten med etikett. Briljant ide! Ibland kan man även få det kallt.

I filmen fight club har de två sidorna av Tyler Durden (Brad Pitt och Edward Norton) en fantastisk dialog. Brad Pitt frågar Edward Norton varför de båda (jag vet att de är samma person, jag har sett filmen) vet vad ett tubé (nått slags täcke, vet inte om jag stavar rätt) är. Frågan som sedan ställs är varför vet vi det. Är det essentiellt till vår överlevnad; nej det är det inte. Så varför vet vi vad det ett tubé är, jo, för att vi är konsumenter.

Jag är också konsument. Jag ägnade en gång tio minuter åt att skälla på min vän Johan för att han i en pressad situation inte ägde ett VISA-kort. Jag har inte heller några ambitioner till att flytta ut till landet och bli självförsörjande.

Men

Jag handlar i alla fall rättvisemärkt kaffé, te och choklad. Jag handlar kravmärkt när jag kan. Men jag handlar även sådant som kanske inte gör världen bättre så som exempelvis jätteräckor och sprit. Så jag är en dålig människa jag med.

Men jag handlar inte stjärnor och kranvatten för 15 kr halv-litern.

2 kommentarer:

Tomas Melin sa...

Annars är ju stjänrförsäljning ett lysande exempel på ofarlig tillväxt.

Sedan förstår jag inte allt detta agg mot buteljerat vatten. Visst, när jag sitter på tunnelbanan och är dötörstig så föredrar jag en cola eller ännu hellre Dr Pepper, men om man nu föredrar icke kolsyrat vatten så är det ju bra att det erbjuds. Bara för att det är idiotiskt att köpa nio av tio gånger innebär det inte att det inte finns en poäng med det den tionde :)

Anders Wallner sa...

Spriten är väl ok, men jätteräkorna? Vart är vägen på väg...

Och snubben som dillar om "äckligare choklad" borde bredda sina erfarenheter av Fair Trade. Världen består inte av Coop.