fredag, januari 20, 2006

Ladies and gentlemen, we are now watching democracy at work

Rubriken är faktiskt ett citat från min favorit tv serie vita huset (ja, jag erkänner jag är precis så nördig som det verkar). Citatet sägs i ett sammanhang där en amerikansk senator i serien gör en så kallad fillibuster, och i dag trodde jag att jag höll på att få uppleva något liknande i Borås kommunfullmäktige. En fillibuster är när en person i amerikanska kongressen av någon anledning försöker blockera ett beslut genom att begära ordet och sedan aldrig sluta tala. Det finns nämligen ingen längsta talar tid i amerikanska senaten och det finns det faktiskt inte i kommunfullmäktige heller. Och idag fick vi bevittna när kommunfullmäktiges ordförande Maj Steen höll ett brandtal emot skapandet av ett nytt stort kommunalt bolag när Borås energi och renhållnings ska slås ihop, i trettiofem minuter. Ja, människan pratade i trettiofem minuter av de trettio skolelever som av sin lärare tvingats inta åhörarplatserna hur många tror ni kommer att vara intresserade av politik i framtiden. Jag misstänker ingen.

Jag misstänker att en PR konsult som skulle få uppdraget att marknadsföra produkten kommunfullmäktige skulle föreslå en del förändringar.

En anledning till för att avskaffa allt var politieker heter. I den fina regionen Västra Götaland produceras det en tidning som heter regionmagasinet. I Mars ska regionmagasinet göra en val special detta nummer ska gå ut till 600 000 hushåll samt alla gymnasieelever. Tidningsredaktionen ville att man i detta nummer skulle göra en intervju med någon ung politiker som kandiderar till regionen. Men det tyckte inte S och M. De ville istället att intervjuerna skulle vara med deras egna regionråd. Och så blev det med, behöver jag säga att de är män, vita och 50 +.

Reflektion kolon, vilket mörker!

Nu till lite personligt gnäll.

Jag jobbar för mycket. Jag är anställd på 50 procent vilket betyder 20 timmar i veckan. När jag gick till jobbet idag hade jag gjort 30 och vet ni hur mycket extra betalt jag får för det?

(trumvirvelsljud) Ingenting!

Men vad ska man göra, jag har helt seriöst hur mycket som helst att göra på jobbet. Imorgon ska jag dessutom försöka styr upp ett möte i Karlsborg, vilket är ungefär så långt bort som man kan komma i den här regionen från Borås, med Lars Ångström. En fredag dessutom, vem lägger ett möte en fredag. Jag misstänker att det inte kommer att bli någon succé.

Tillsist tänkte jag leverera en tanke. Jag skrev i ett tidigare inlägg om att jag känner mig ensam. Det gör jag alltjämt fortfarande även om det kanske sakta håller på att bli bättre. Men tänk om politiken skulle organiseras efter människors karaktärer istället för ideologi. Tänk er en klassisk amerikansk high school film, typ breakfast club, där har vi åtta politiska partier. Vi har ”pappas pojke i seglar kläder partiet”, vi har ”nördpartiet”, vi har ”den tysta flickan längst bak i svarta kläder partiet” plus några till ”värsting partiet” får naturligtvis inte glömmas bort. Frågan som borde ställas är helt klart om detta skulle få människor att känna en större eller mindre känsla av att deras intressen tas tillvara i det politiska beslutsfattandet. Bara en tanke.

Föresten en sak till. Det drar ihop sig för nomineringar till en viss styrelse av viss vikt. Fler av dem som läser detta har nog funderat på att det är nästa år som en stor förändring kommer att ske. Men det verkar som de som nominerat sig till i år har dragit vinst lotten, tre personer har hittintills meddelat att de inte ställer upp till omval. Det är inte helt omöjligt att antalet i styrelsen kommer att ökas detta år. Detta faktum kan öppna för riktiga dark horses. En tips bara.

1 kommentar:

- o - sa...

hej tomas eriksson

förlåt min oartighet, men varför får jag inget ansikte till ditt namn och ändå har du mig (nästan) länkad?
om jag kommer på vem du är så kan jag länka till dig med:)

amelia, något förvirrad