fredag, januari 13, 2006

Det kristna högerspöket

För ett tag sedan, jag tror det var i förgår, smög det sig in en liten notis på nöjessidan i Borås tidning om att filmen Brokeback Mountain hade blivit nerplockad från biograferna i Utah i USA. Filmen handlar om två cowboys som inleder en homosexuell relation och denna typ av osedlighet var tydligen mer än vad den amerikanska kristna högern, vilken kanske har sitt absolut starkaste fäste i Mormon staten Utah, klarade av. Så nerplockad blev den.

Som svensk känner man kanske instinktivt att man mest vill skratta åt denna typ av extremt löjlig självcensur som den amerikanska film industrin ägnar sig åt. Tyvärr är det ju lite värre än så. För samma sällskap tokstollar som lyckas få en film nerplockad från vita duken har också lyckats med att få George Bush tillsatt som president och dessutom återvald. Och nu är man snart nära sin kanske allra största seger att få Samuel Alito invald som domare i den amerikanska högsta domstolen och då är det ridå fullständigt. Inte nog med att han är emot att lagar som reglerar vapen innehav eller ökar homosexuellas rättigheter han har dessutom tydligt deklarerat sin intension av att återigen förbjuda aborter.

Jag vill markera här att jag inte är fanatiskt antiamerikan. Min far bor sedan några år i USA och är gift med en amerikansk kvinna som är fantastisk trevlig. Jag har varit i USA två gånger, och senast i somras var jag där i en hel månad. Och som individer är amerikaner en av de mest artiga och trevliga människor som finns. Men som Michel Moore har sagt, så fort vi ska göra något i grupp så sätter vi ondskan till världen.

Nu finns tyvärr det inte bara kristen höger i USA, även här i Sverige har superreaktionära krafter på senaste tiden börjat vissa livstecken. Mest uppmärksamhet har väl rikspuckot Åke Green fått. Så numera kan man tydligen, så länge man säger sig bygga sina ord på bibeln, få säga precis vad som helst om vem som helst.

Att Åke Green och hans kompisar inte gillar homosexuella kan jag på ett psykologiskt plan förstå, det har alltid funnits människor som verkar ha ett stort behov av att få människor att tycka illa om varandra och på det sättet själva framstå som bättre människor. Jag har dock väldigt svårt att se hur de argumenterar när de kallar sig själva för bokstavstroende. Tycker de verkligen att man ska bli dödad om man arbetar på vilodagen? Måste alla bönder som odlar olika grödor sida vid sida stenas? För att inte tala om de som går klädda i kläder sydda med två olika material som ska brännas på bål? Tror att de borde tänka över detta en gång till om jag ska vara helt ärlig.

Nu till nått helt annat.

Jag har börjat få kommentarer rörande saker jag skriver inskickade till min mailbox, tänkte passa på att svara.

Signaturen L, som jag tror jag vet vem det är, tycker att denna blogs ironiska och bittra ton klär mig illa. Det stämmer kanske men i politik kretsar är den lite av mitt signum men det ska kanske påpekas att jag är ganska glad i de flesta fall.

Tillsignaturen Mac måste jag svara att anledningen till att jag skrev att jag äter jätteräkor, vilket jag gör på kinaresturang typ en gång i kvartalet, var för att markera min mänsklighet. Jag är inte hundraprocentigt konsekvent men jag försöker i alla fall göra något vilket måste vara bättre än inget. Men nåja borde kanske sluta med jätteräckorna med. Och egentligen alla andra animalier med för den delen men den kraften har jag inte riktigt i mig ännu.

Tillsist

Jag måste erkänna att jag under den senaste veckan lyckats lyfta spelet en aning. Efter att jag hade sjunkit väldigt lågt med backlinjen från julhelgen och framåt. Hoppas att det kan hålla i sig och att jag kan förlägga en del av bollinnehavet på kamratföreningens planhalva en tid framöver.

Inga kommentarer: