lördag, februari 16, 2008

Att stå i centrum

Bland mp väljare var det en procent i valet 2006 som hade skola som viktigaste fråga när de valde parti. Lite grovt uttryckt betyder det att en hundradel av de fem hundradelar som röstade på Mp bland de åttio hundradelar som röstade överhuvudtaget röstade på Mp pga dess skolpolitik. Jag orkar faktiskt inte räkna ut exakt vad det blir i antal personer men det blir mellan 3000 och 6000 personer om jag räknar rätt. Slutsatsen kan därför inte gärna bli annan än att den skolpolitik som Mp fört ut fram tills idag inte direkt verkar vara någon framgångssaga. Till detta finns det enligt mig tre anledningar:

  1. Vi inte lyckats bli tydliga i de frågor som väljarna anser vara den viktigaste i skoldebatten, dvs vad gör vi åt de sjunkande kunskaperna i den svenska skolan?
  2. Den mest uppmärksammade frågan för partiet inom skolområdet blev friskolorna, ett område som antagligen inte fick Mp:s trognaste väljargrupp miljövänstern att vallfärda till valurnorna.
  3. Den väljargrupp som hade kunnat gilla budskapet om friskolor tyckte kanske däremot att budskapet om avskaffade betyg var lite väl naivt. Framför allt när förslag om vad de ska ersättas med saknas.

Jag gillar inte längre ordet förnyelse men jag tror det är dags att Mp börjar attackera de centrala frågorna och ställer sig mitt i debatten. Det är dags att ta striden. Med tanke på att S tiger som muren så finns det ett politiskt utrymme att utforska och dessutom tror jag det finns en stor grupp människor som är trött på den Fp märkta plakat politiken. Det är dags att visa att vi tar skolan på alvar.

Inga kommentarer: