fredag, oktober 02, 2009

Centerpartiet bluff

I onsdags var jag på kurs på ledarskapsinstitutet. Det var egentligen inte tänkt att jag skulle gå men jag fick en friplats. På kursen som handlade om modernt kampanjande fanns två kvinnor från Centerpartiets rikskansli. Säkert väldigt trevliga personer som vill alla väl men när de började prata om sin kampanj 2grader.se fick jag lust att bara ställa mig upp och skälla ut dem inför resten av församlingen. Jag gjorde dock inte det.

Går man in på 2grader.se så ser man snabbt att hela kampanjen handlar om att de vill begränsa den globala uppvärmningen till 2 grader. Det målet kan jag också tänka mig att ställa upp på, tror inte någon är emot. Frågan är dock vilken politik som krävs för att uppnå det hela.

Centerpartiet skriver på sin hemsida om att de vill minska Sveriges utsläpp med 30% till 2020, bla genom att bygga förbifart Stockholm. Sen vill de också inom EU driva på för att EU:s utsläpp ska minska med 20% och kanske 10% till om övriga regeringar i Kina och USA förbinder sig till samma nivå. Ni vet, precis som jag vet, att det inte räcker. IPCC har tydligt konstaterat att vi behöver skapa en 40% utsläppsminskning till 2020 och 80 procent till 2050. Ni är lite mer progressiva än G8 som pratade om 40% till 2050, men i vilket fall så är det inte bra nog.

Kampanjen har idag ca 1000 underskrifter när alla underskrifter är klara ska de skickas till regeringarna i Kina och USA. Säg att kampanjen får 20 000 underskrifter, vilket vore mycket om man tar från nu till COP 15 mötet, så har jag i alla fall svårt att tro att Kina blir imponerade av namn som motsvarar 0,02 promille av deras befolkning! Vilka dessutom släpper ut betydligt mindre per person än vad en genomsnittlig svensk gör.

Kanske, bara kanske, skulle Carlgren och Maud satsa på politik istället för namnunderskrifter och en innehållslös kampanj. Bara en fundering.

, ,

1 kommentar:

viktorj sa...

Det är nog tur att det är en centerpartistisk miljöminister som reser runt i världen och förhandlar för EU:s räkning och inte en miljöpartistisk dito.

Mp vill att EU ska minska sina koldioxidutsläpp med 80 procent till år 2020. Det är mer än dubbelt så mycket som något annat svenskt riksdagsparti. Att detta inte har uppmärksammats mer är för mig en stor gåta.

Det räcker inte längre att bara prata. Nu måste alla världens länder komma överens så att vi kan gå vidare. 2-gradersmålet är en start.