onsdag, februari 27, 2008

Lärlingsprogram kommer inte lösa IV problemet

Igår satt jag över en lunch och diskuterade med en av våra företagsorganisationer, som haft insyn i utredningen, om vad som kommer att bli av det nya lärlingsprogrammet. Det var ett spännande och initierat samtal där det framkom att denna organisation, tillskillnad från sin mycket större dito, ansåg att lärlingsutbildning var en mycket bra idé.

Lärlingsutbildningen kommer, som det verkar, att bli en slags praktikerutbildning plus. Där den praktiska delen prioriteras upp och mycket utbildning läggs på företagen, men möjligheten kommer att finnas för skolan att behålla samma nivå på den teoretiska delen. Slutsatsen från min sida var att detta är inte en utbildning för de skoltrötta eller teoretiskt sämre eleverna för vilka en plats i arbetslivet skulle kunna vara ett sätt att få tillbaka självkänslan istället för att känna att de hela tiden är en belastning. Och på min direkta fråga sa även en av representanterna att de inte är intresserade av IV eleverna. De vill ha studiemotiverade och ambitiösa elever med intresse för de praktiska yrkena.

Björklund har i debatten slängt sig med de populistiska begreppen om att varför ska vi göra alla till akademiker mm. Lösningen på problemet med de elever som inte klarar de teoretiska delarna av gymnasieskolan har i alla fall jag uppfattat skulle heta lärlingsprogrammet. Om den info jag har fått är korrekt är det tydligt att detta inte är fallet.

Så frågan kvarstår, hur löser vi problemet med IV eleverna?

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Och på min direkta fråga sa även en av representanterna att de är intresserade av IV eleverna"

Har jag fullständigt missförstått din text eller ska det in ett inte?

Josh Lyman sa...

Mycket riktigt, det saknades ett inte.

Anonym sa...

Jag tror, liksom ganska många föräldrar med barn i den situationen, benhårt på PRIV, dvs Programrelaterade Individuella program. Då får du en studiemotiverad elev, samtidigt som den ges möjlighet att läsa i kapp vissa ämnen. Se bara de goda exemplen på Naturbruksgymnasiet i Dingle.

m v h Tony J