torsdag, december 29, 2005

Avskaffa stadsslogans

Ibland tror man faktiskt på fullaste alvar att man bor i den stan där man envisas med att dra de dummaste förslagen så långt som möjligt. Ett färskt exempel på detta dök upp alldeles nyliggen när det i stor still presenterades att Kulturnämndens ordförande tillsammans med det folkpartistiska kommunalrådet Mr Hjalmarsson vill bygga en 8m hög Pinocchio staty i en rondell mitt i centrala Borås.

Frågor som genast dyker upp:

1. Varför då?
2. Vad ska vi med den till?
3. Vad har Pinocchio med Borås att göra?

Minst lika meningslöst är de otroligt usla stadsslogan som tyvärr syns på allt för mycket på stadens reklampelare och som någon PR-byrå säkert fått allt för mycket pengar för att ta fram. För er oinsatta kan jag meddela att Borås slogan är ”Småstadens närhet & Storstadens utbud”. Definitivt en slogan som platsar bland topp tre sämsta, tillsammans med ”Don’t miss Skurup” och ”Offensiva Åseda”.

För er kära tjänstemän på kommunkontoret som tror att lägga pengar på en 8m hög Pinocchio staty eller en dålig slogan kommer att få fler personer att vilja flytta till Borås måste jag meddela att jag inte är lika övertygad. Jag tror istället att en levande stadskärna istället för externa köpcentra, bilfri innerstad, bredare utbud av kulturaktiviteter, ett ungdomenshus, fler centrala hyresrätter och bättre kollektivtrafik skulle öka Boråsarnas livskvalitet i betydligt större omfattning.

Tillsist lite ord från privatlivet lite skönt omskrivna med inspiration hämtad från mitt senaste bok inköp:

Sedan regeringen i oktober meddelade att de senaste årens koalitionssamarbete numera var tömt på kraft har vi nu kommit in i slutförhandlingarna kring ett separationsavtal. Förhandlingarna har präglats av ett relativt öppet tonläge och har som regel varit konstruktiva. De förhandlingar som jag fört vid sidan om med ett annat parti att tills eventuella nya regeringsförhandlingar kan inledas föra en konstruktiv oppositionspolitik verkar tillfälligtvis ha strandat. Regeringen har dock ännu inte meddelat eventuell ny koalitionspartner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, men: "When you're in Europe - don't miss Skurup" är ju totalt bäst! Inte minst för alla som har varit där och sett orten med egna ögon... Nej, men den är så dålig att den faktiskt är kul och den kom till långt innan alla andra. Seriösa slogans och Pinocchiostatyer känns dock mest löjligt...