torsdag, april 06, 2006

Inga fler religiösa friskolor i Borås

Idag finns det en artikel i BT rörande startadet av en religös friskola. Tyvärr kan vi ju inte lova att det inte blir något av detta. Men jag lovar att Mp Borås, som brukar attackeras från vänster i denna frågan, kommer att göra vad man kan för att denna skola aldrig ska bli verklighet. Det räcker så väldigt bra med den vi har. Faktum är att det kommer att finnas en väldigt tydlig skrivning kring detta i vårt nya kommunala handlingsprogram.

Anledningen till att jag inte kan lova att det inte blir något av detta beror på att vi inte äger frågan. Vi kan bara rekomendera avslag eller bifall från kommunen, men skolverket beslutar. Detta faktum kan ju tyckas lite märkligt men fullt nödvändigt för att det ska bli några friskolor överhuvudtaget. Eller hur många friskolor tror vi hade haft i Socialdemokratiskt styrda kommuner om beslutet inte legat hos en statlig myndighet? Min gissning är antalet skulle vara litet.

Idag övervakades min frukost av två stora ordförande samt en person vars fantastiskhet inte kan överskattas.

1 kommentar:

Anders Wallner sa...

Hrmpf, det var ingen som övervakade min frukost. Torr och tråkig som den var. :/