tisdag, april 04, 2006

Stället i mitt hjärta

Öxnered!

Sitter på väg hem från regionfullmäktigegruppens förmöte och efterföljande middag och uppesittare kväll. Vi stannar till på Öxnered station, tänk att jag faktiskt har jobbat här i nästan tre månader, det känns helt ofattbart idag. För er som inte känner till Öxnered så kan jag upplysa er om att det är en av de orter som finns till idag p.g.a. att man under mitten av 1800-talet på vissa håll trodde att det här med järnväg bara var en fluga. Öxnered var länge Vänersborgs järnvägsstation eftersom kommungubbarna i Vänersborg inte ville ha massa fulla rallare inne i sin fina stad så var man emot att dra järnvägen genom staden. I Växjö var det likadant, där gick man miste om södra stambanan för att man tyckte det verkade jobbigt att härbärgera de som byggde järnvägen. Tillsammans med idén om att bygga ett kärnkraftverk på stortorget i Växjö så är nog detta i efterhand den sämsta idén som kommits på i min hemstad. Skillnaden var att denna röstades igenom, det gjorde inte kärnkraftverket. Och ja, naturligtvis var det Folkpartist som lade förslaget.

Jag ska få besök idag. Det har inte hör inte till vanligheterna så det ska bli trevligt.

Inga kommentarer: