tisdag, april 04, 2006

På spaning efter en helg som flytt

Igår sändes så dokumentären om Miljöpartiet med den fantastiska titeln ”Fundamentalisterna”. Det är svårt tror jag att försöka kommentera det hela på ett utifrån perspektiv när man känner hälften av alla deltagarna. Att framställa Karin Jansson som en helt verklighetsfrämmande rå-fundis är helt enkelt inte sant. Det finns en anledning till att Karin sitter i Partistyrelsen och det är för att hon både har visioner men även kan tänka i realpolitiska former. Jag vill också försvara visionen om medborgarlön även om jag vet att det är en fråga som, det heter på politiker språk, är väldigt svår att kommunicera. Eftersom vi inte vet själva vad vi vill, hur ska vi då kunna tala om det för någon.

Men absolut roligast är nog att det sitter ett väldigt surt f.d. språkrör i Grön Ungdom någonstans i Lund som inte ens fick vara med på bild. Till det har vi bara en sak att säga:

Tuf shit!

Men som den mediahora man är så blev man ju lite sur att man själv inte var med på bild. Men i det stora hela var nog det att föredra.

Det har varit mycket jämställdhet på tapeten på senaste efter Claes Borgströms utspel om att vi borde bojkotta fotbolls VM eftersom det i Tyskland är tillåtet med prostitution. Jag tycker i och för sig inte att vi ska bojkotta VM, men som utspel är det fantastiskt. Eftersom det för upp en mycket viktig diskussion till ytan. Jag själv flera gånger, hört människor som jag annars skulle säga vara vid sunda vätskor, inta en vacklande hållning till prostitution, där man menar att man skulle ha statliga bordeller främst för de personer som inte kan få sex på annat sätt. Tyvärr kan jag bara säga, att få ha sex är ingen mänskligrättighet (precis som det inte är en mänskligrättighet att få köra bil) men att slippa utsättas för förtryck är det. Därför kan inte prostitution accepteras, någonsin.

Mot argumentet mot detta brukar alltid vara ungefär följande:

”Men om den person frivilligt vill sälja sin kropp så måste vederbörande väl ha rätt till det”

Resonemanget är hypotetiskt, men eftersom jag själv brukar argumentera utifrån ett rättighetsperspektiv när det gäller moral filosofi så är det svårt att inte hålla med. Jag tycker även att det bör vara en människas fulla rätt att ta sitt egna liv. Det betyder inte att jag tycker att man ska göra det eller att det är särskilt sympatiskt mot omgivningen. Men lika fullt tycker jag att det är den enskildes rättighet att göra det.

Problemet är bara att det inte går att applicera rättighetsfilosofi som praktiskt politik när det gäller prostitution eftersom, som jag sa ovan, resonemanget är hypotetiskt. Det är inte så verkligheten ser ut, minst hälften av alla som prostituerar sig gör det för att försörja sitt drogberoende och den andra hälften gör det för att de är tvingade till det. Det är verkligheten det är den vi måste arbeta emot. Jag misstänker att de statliga bordellerna skulle ha svårt med att rekrytera arbetskraft och jag tror inte ens ett mastersprogram på högskolan skulle lösa det dillemmat.

I helgen har även två årsmöten gått av stapeln, först Mp Väst årsmöte på lördagen och sedan Grön Ungdom väst på söndagen. Båda hade helt klart sina höjdpunkter.


Höjdpunkten under Mp Väst årsmöte var helt klart reservationen mot verksamhetsberättelsen från Mp Göteborg. Frågan gällde huruvida en intern tidning hade kommit ut även till medlemmarna i Göteborg. Det tyckte göteborgarna, det tyckte inte mötet. Frågan är ju helt bissar, det är ju som att ha möte och besluta om jorden form, eller vad två plus två blir.

Höjdpunkten på Grön ungdoms möte var yrkandet om streck i debatten under punkten revisionsberättelse. Det spännande var att diskussionen inte kretsade kring om revisionen var rätt utförd utan om hur rapporten var formulerad. Om man ställer behovet av att rädda världen mot behovet av att debattera formuleringar i revisionsrapporten så kan det tyckas svårt att välja.

Tillsist en filosofisk fråga: Hur länge kan man låna en halsduk innan man har snott den?

2 kommentarer:

Johan Hellström sa...

Men du VAR med på bild. Upprörande att ingen utom jag tycks ha sett det.

Och vems halsduk har du bytsnottlånat?

Mats33 sa...

Hej!

Bra att du skriver lite om kontroversiella, men viktiga, ämnen som basinkomst och sex. Jag skriver också en del om dylikt på min nya blogg, där det också finns mycket youtube-rullar. Besök gärna den och lämna avtryck. MVH m. www. basinkomstliberalism.blogspot.com