söndag, maj 14, 2006

Centern i våra hjärtan

Vet inte om ni känner till detta legendariska tal av en mycket känd centerpartist, vars bästa retoriska knep var att han var så usel i alla debatter mot Palmé att alla tyckte synd om honom.

- öhhh....öhh...

(denna inledning står inte i tio i topp listan hos de flesta som lär ut hur man blir en bra demagog)

- Vi i centerpartiet öhh ööh

(mannen har nu talat i trettiosekunder)

- Vi har alltid velat och kommer alltid att vela.

(tack för den informationen)

-------------------------------------------------------------------------------------

När jag var på debatt nyligen så var det en ung (jag lovar hon var ung! under trettio) center tjej från värnamo som debatterade. Hon lyckades säga två saker under debatten som måste gå samlas i något slags arkiv för justa citat.

Citat 1
Jo, de har ju lite annan kultur där nere...
Det var hennes mycket djupblodande analys på protesterna om ungdomskontrakten i frankrike.

Citat 2
Jag som medlem i Cuf ser det som min uppgift att alltid ligga 800m framför Moud Olofsson.
Svaret på frågan om ungdomsförbudets relation till moderpartiet var ganska klyftig. Men vad innebär det egentligen? Hur blir man mer centerpartist. Kanske är det talet ovan som anses vägledande.


Nu har i alla fall centerpartiet placerat sig tryggt i den borgerliga soffan genom att ge upp alla former av krav på miljöbefrämjandepolitik och helt ofamna den tokborgerliga skattesänknings agendan. Just nu känns föregångaren till Centern, det gamla hederliga Bondeförbundet verkar ha varit betydligt mer framsynta i sin politik än dagens center. Bondeförbundet drev i alla fall fritt arende frågan, dagen center driver ingenting.
-------------------------------------------------------------------------------------

Tillsist....

Jag hade skickat in en artikel till Bt om rättvishandel som jag ville få publicerad den 13 Maj. Istället tog de in en annan artikel som jag skrev för jätte länge sedan...

Till det har jag bara en sak att säga

Mor är rar
Far åt helvete
eller stig åt sidan

(vet inte om det passar men det är ganska kul)

Inga kommentarer: