torsdag, maj 18, 2006

hur ska man se på detta egentligen

Idag gick jag till kommunfullmäktige i Borås för att spendera några timmar med att sitta på läktaren och lyssna på debatten. Det låter kanske skittråkigt men faktum är att jag tycker det är ganska underhållande. Och det sa faktiskt en del ganska underhållande saker men det var framför allt en sak som varf lite speciell.

Cecilia tenfjord-toftby stannade mig och undrade över vad jag egentligen menade med mina kommentarer om studieresan med gatunämnden som jag kommenterade för ett tag sedan. Hennes funderering var om jag verkligen tyckte så illa om dem allihopa. Och nä det gör jag inte ska jag väl säga men det var inte den fundering som dröjde sig kvar, utan istället funderar jag över följande.

1. Vad är det som min blogg så intressant att tjänstemän på gatukontoret överhuvudtaget bemödar sig med att leta upp den. Nu var det tydligen så att någon tipsat dem om den (en starkt misstänkt finns redan) men ändå, min främsta uppmaning måste ändå bli att ägna sig åt något viktigare än mitt självupptagna navelskåderi. Dessutom är det så att om man inte läser detta med samma ironiska sinnerlag som undertecknad så blir möjligheten att man överdriver alvaret i många av inlägget.

2. Varför skriver jag då överhuvudtaget om jag nu inte vill att någon ska läsa. Naturligtvis vill jag väl att folk ska läsa men målgrupper är främst väljare och vänner inte andra politiker. Men det är inte anledningen. Anledningen är främst att denna blogg fyller funktionen av terapi för min egen del. Detta är mina tankar inte mer eller mindre.

3. Borde jag tänka över vad jag skriver. Ja, det borde jag kanske om nu människor tar illa upp. Samtidigt tycker jag detta är svårt. För om jag börjar censurera eller putsa inläggen, ja då känns det som att bloggen är meningslös. Det skulle kännas som en regiserad dokusåpa.

Så vad blir då slutsattsen?

Jag tycker inte illa om mer än en person i nuvarande kommunfullmäktige men det betyder inte att jag tänker neka mig friheten att ironisera eller göra mig rolig på er bekostnad.

Å andra sidan lovar jag att bjuda tillbaka....

BTW så har gröna khmerer kongress i Borås nästa vecka så då är ni välkommna att följa oss vi SVT 24.

VÄL MÖTT!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fortsätt skriva som du gör, Tomas. Det är det som gör bloggen läsvärd! Jag försöker alltid göra åtminstone någon visit på bloggen din var dag...

Anonym sa...

vi älskar din ironi och känner igen oss i många av dina reflektioner! fortsätt så:)

helgonblomma sa...

sen kan man ju se det som positivt att andra politiker läser ens inlägg :)
- bidrar kanske LITE till att man inte bara går omkring med "sina egna fördomar om andra politiker" utan verkligen läser vad andra skriver! och då är det BRA om det INTE är "tillrättalagt" ... men det är förstås MIN uppfattning :)
//helgonblomma