tisdag, april 03, 2007

Grävande jurnalistik

BT hörde igår av sig angående att de ville ha uppgifter till ett mycket grävande jurnalistiskt repotage med rubriken släkt och kärleksrealtioner i Borås politiken. Jag vet inte vad jag ska tycka om jag ska vara ärlig. Visserligen svarade jag på frågorna om vilka relationer som finns i Mp, och det var väl jag, Eva och Johan som kvalade in på intresseligan. Johan var nog hetast bald dessa. Och visst finns det några andra, typ hela familjen Wickberg exempelvis.

Anledningen till att detta var intressant var debatten kring att Anna Johansson blivit föreslagen som ny ordförande för arbetarkommunen i Gbg. Det är just här det börjar bli tramsigt. För vem tror på alvar att Lena Palmen blivit ihop med Cleas Palmén för att bli kommunalråd i Borås. Det är liksom inte så det funkar. Man blir inte ihop med folk för att få uppdrag eller poster, eller för att man tänker sig avancera politiskt. Man blir ihop med människor som man får tid att lära känna, vilka delar en intressen och (ibland) värderingar.

Jag är orolig för att detta kommer att späda på folks bild om att vi politiker sitter och väljer varandra till massa saker.

Kan vi i alla fall enas om, allihopa (utom Maj Steén då förstås) att Malin Wickberg i alla fall inte valt sina föräldrar.

2 kommentarer:

Fredrich Legnemark sa...

mm, vi fick tydligen samma grej här...Hoppas det inte blir för mycket nerskrivande. Man kan inte hjälpa att man dras till varandra om man har liknande intressen och livsåskådning.

Anonym sa...

Claes valde ju Lena för att han visste att hon skulle bli kommunalråd, eller har jag missat något? ;)