torsdag, april 19, 2007

Vilket misstag Fp

Enligt politikerbloggen tänker Folkpartiets kvinnoförbund gör Birgitta Ohlsson till ordförande för sitt kvinnoförbund. Eftersom kvinnoförbundens enda syfte är att se till att besvärligapersoner av kvinnligt kön hålls bort från viktiga positioner så måste jag säga att jag tycker att Fp gör helt fel. Däremot ett Fp med Birgitta Ohlsson som partiledare skulle bli ett alvarligt hot mot alla mittenpartierna. Men jag tycker även att Ohlsson själv gör fel som väljer att tacka ja.

Birgitta Ohlsson var faktiskt är och var en av mina stora politiska förebilder i svensk politik. En person som vågade säga saker och sticka ut, en person som det kändes som att hon talade om politik på det sätt som det förtjänas att talas om, nämnligen från hjärtat. En annan av dessa förebilder är America Veras-Zavala. Även båda dessa har helt olika åsikter så har de ovanstående gemensamt.

Vart är världen på väg...

6 kommentarer:

From Sweden with Grief sa...

Det var inte en bra nyhet. Förhoppningsvis kanske hon kan föra fram kvinnofrågorna bättre i sin nya position, men jag känner mig tvivlande. Jag röstar inte borgerligt, men tycker att Birgitta Ohlsson borde ha blivit minister. Hur kan man slösa bort den kompetens som hon har? Partiledare för fp var en ny tanke, men inte så dum alls!

Heiti Ernits sa...

Håller med, hon engagerar och talar från hjärtat. Tycker hon är riktigt bra faktiskt...

Anonym sa...

Man kan inte annat än hålla med. Jag känner Birgitta som synnerligen klok och trevlig. Att bli ordförande för kvinnoförbundet verkar vara ett smart sätt för fp att begrava henne och på sikt oskadliggöra henne. Trist.

Birgittas kompis

Anne-Marie Ekström sa...

Fp begraver inte henne i kvinnoförbundet. Hon gör det av egen fri vilja, även om jag också är lite förvånad. Men jag tror att hon från den positionen kan göra otroligt mycket för jämställdheten.
Som en liten upplysning. Jag är inte med i liberala kvinnor. Fast jag är en liberal kvinna.

Fredrich Legnemark sa...

Enligt min ringa mening är det snett med särorganisering av kvinnor, de är väl partikamrater som alla andra, eller?

Anonym sa...

Nåväl, jag sörjer mest att vi inte hann avskaffa kvinnoförbundet.