måndag, januari 26, 2009

Den objektiva journalistiken

Igår satt Elisabeth Höglund i agenda och beklagade sig för att den objektiva journalistiken inte fick nått utrymme i klimatfrågan. Huruvida det var klimatförändringen i sig eller att människans påverkan på den som hon ifrågasatte framkom inte riktigt, antagligen båda. Men det här med objektiv journalistik är intressant. Jag tänker här nedan ge prov på en av de få varianterna av just detta som jag faktiskt känner till.

Elitserien

2009-01-24

Frölunda-HV71

5-4

Färjestad-Timrå

6-3

Djurgården-Brynäs

2-1

Rögle-Skellefteå AIK

1-2

Luleå-Södertälje

5-0

Modo-Linköping

1-3


 

Följande nyhet talar om att en rad händelser har ägt rum och resultatet av dem. Ingen tolkning eller annat subjektivt, utan bara så här gick det. I just detta sammanhang gillar jag verkligen den objektiva journalistiken. Den normala sportjournalistiken är nämligen så jävla dålig. För att ta ett exempel så kan det sägas att DN skrev på första sidan efter elitserie premiären att den som vill se hockey i Stockholm ska åka till Södertälje. Södertälje ligger idag sist i tabellen med så där tio poäng upp. Det saknas helt enkelt inom sport världen möjligheten att ge korrekta prognoser kring framtiden och därför kan man helt enkelt nöja sig med resultatet.

Men inte ens jag kan man påstå att följande nyhetsförmedling ger hela bilden av de rapporterade förloppen. Inte kan jag härifrån dra slutsatsen att Dif vann pga att domaren visade ut två Brynäs spelare med tre minuter kvar av matchen. Poängen är naturligtvis att så fort man vill beskriva nått mer än ett konkret mätbart resultat så blir beskrivningen subjektiv.

Frågan är bara vad journalister ska ägna sig åt. Om 90 – 95 procent av alla de forskare som sysslar med klimatforskning säger att klimatet på jorden blir varmare och att mänsklig aktivitet påverkar detta i någon form, ska vi då fortsätta debattera det i all evighet eller gå vidare och granska vilka partier som har en politik för att hantera frågan eller vilka metoder som kan tänkas fungera? För min del tycker jag nämligen att finns ganska många rent objektiva exempel i form av smältande glaciärer mm för att rent objektivt konstatera att nått håller på att hända. Men, ingen skulle nog vara gladare än jag om det verkligen blev en politisk debatt kring klimatfrågan, för just enigheten är nog det som haft störst effekt på att hålla tillbaka mitt partis opinionssiffror.

1 kommentar:

Johan Hellström sa...

Som Per Holmberg sa lär ha sagt, "ska vi varje gång vi hävdar jorden är rund ta fram nån som hävdar att den är platt oxå?"

angående det Elisabeth Höglund brukar säga om klimatfrågan och journalisten.