fredag, januari 23, 2009

Varför har vi inget ABF?

Igår tog min kära sambo med mig på en ABF föreläsning kring den ekonomiska krisen. Föreläsarna bestod av Lena Sommerstad, Björn Elmbrant och Sandros Scocco. Fantastiskt att få ta del av en initierad diskussion kring den ekonomiska utvecklingen under senare delen av 1900-talet och förklaringen till krisernas uppkomst samt eventuella lösningar. Även om jag inte delar de två förstas tro på politikernas och delvis politiken möjlighet att styra utvecklingen bort från kriser och konjunktursvängningar. Var det intressant att höra.

Däremot hade Sandros Scocco en mycket intressant idé kring att lägga in även tillgångsinflation som en del av riksbankens inflationsbekämpningsmål som jag tyckte var väldigt intressant. Konsekvensen skulle framför allt synas på bostadsmarknaden där detta skulle ha en starkt prisdämpande effekt på bostadsprisernas utveckling genom antagligen ganska kraftigt höja räntor. Problemet som han beskrev det är att med dagens låg räntepolitik blir det överhuvudtaget väldigt svårt för yngre människor att ta sig in på bostadsmarkanden överhuvudtaget.

Det är synd att denna typ av mer djupsinniga ekonomiska diskussioner dock sällan får rum inom Mp.

1 kommentar:

Johan Hellström sa...

Som du kanske noterat har jag nu fört upp dej bland mina "gröna favoriter" igen.