onsdag, januari 14, 2009

Mulla Omar

Jag vet inte hur många av er, som precis som jag, hade det tveksamma nöjet att lyssna på Muhammed Omar i Studio 1 igår. Aldrig någonsin har en person sjunkigt så snabbt i mina ögon. Missförstå mig inte, jag är verkligen ingen fan av israel eller dess apartheid politik. Men att därifrån ta steget att försvara Hamas eller avrättandet av homosexuella i Iran är steget väldigt långt. Det blir ett väldigt stort problem om de enda åsikterna som man ska kunna ha kring olika utrikespolitiska frågorna i landet är att blint försvara den ena eller andra sidan. För mig är liv heligt, och alla människor lika värda. Mänskliga rättigheter och etiska principer om rätt och fel måste vara universiella. Man kan inte, som Omar, påstå att Iran visst respekterar mänskliga rättigheter eftersom de definierar dessa rättigheter på ett annat sätt.

Rätt är rätt och fel är fel, punkt.

Inga kommentarer: