tisdag, januari 01, 2008

Mannen med orden

Det kanske bara är jag, och jag kan ju ha fel. Men är inte Gustav von Essen ändock den idag klarast lysande stjärnan på media himlen. Eller vad sägs om följande mycket mediala svar på Stefan Wolters frågor:

UNT: Tror du inte det kan uppfattas som konstigt om du förespråkar att de som söker bidrag ska vara arbetssökande medan du inte var tvungen att vara det själv?
- Det är klart att du kan vinkla det på det sättet att det blir konstigt. Men var och en som tänker efter fattar att det blir besvärligt att rekrytera riksdagsmän om man är beredd att slänga ut dem till exempel efter fyra år och de inte har något jobb att gå tillbaka till.

När andra människor byter bransch får de inte sådana här förmåner eller hur?
- Jo, men att vara riksdagsman är inte ett jobb, det är ett uppdrag. Man får inte lön, man får arvode och har ingen övrig social trygghet med las och liknande.
Gustaf von Essen ogillar att UNT tar upp hans intäkter från inkomstgarantin i samband med de krav han vill ställa på socialbidragstagare.

(här kommer finalen)
- Gör du den vinklingen vill jag inte medverka i artikeln. Eftersom du alltid håller på med slängar har jag inte lust att uttala mig för dig i fortsättningen.

Jag undrar vem som skulle anse det vara störst problem att von Essen inte uttalar sig i tidningen, unt eller Kd:s fullmäktigegrupp?


Hela artikeln hittar ni här

Inga kommentarer: