lördag, mars 25, 2006

Arvet efter Fantomen

Var på bio igår och tittade på filmen V för Vendetta. Fantastisk film måste jag säga, ännu mer fantastisk blev den av att den moderat, som är med i samma lokala jämställdhetsnätverk som jag själv, satt raden bakom mig. Jag njöt mig igenom hela filmen mycket tydliga och kärnfulla kritik mot den rådande politiska kulturen i USA. Misstänkte att han tyckte att filmen kunde ha varit lite mer balanserad på den punkten.

Också spännande och se hur Wachowski bröderna fortsätter sina buddistiska missionerade. Hela filmen är fylld av hänvisningar till buddhistiska trossatser, precis som föregångaren The Matrix.

Jag vet inte hur många av er som känner till Guy Fawkes som den i filmen ofta upprepade dikten hänvisar till. För er som ännu inte sett den så går den:

Remember, remember the fifth of november
the gunpowder treason and plott
I know of no reason
why the gunpowder treason
should ever be forgott


Det spännande, eller möjligen tragiska faktum, var att jag visste vem Guy Fawkes var. När det gäller att sprida kunskap inom ämnet historia till yngre tonåringar så är fantomen en klart underskattad tidning.

Åter igen en dag med ett fantastiskt väder, i Borås av alla ställen, men trots detta ligger snön kvar och i Ulricehamn, där jag var på möte idag, låg isen fortfarande tjock.

Hela insändarsidan i BT idag var fylld av artiklar rörande Pinocchio statyn. Jag har tidigare deklarerat att jag inte gillar den. Men många av de rationella argument som jag hade emot den har försvunnit, den blir inte speciellt dyr det kommer inte att vara Disney versionen som vi kommer att behöva dras med osv. Men jag gillar den fortfarande inte. Antar att det handlar om magkänsla.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eller fördomar...